Helse Trening Yoga

Yoga – I balanse med Maria

Nylig var jeg på boklanseringen til Maria Fürsts nye bok «YOGA – Din vei til balanse, flyt og styrke». Det var utrolig inspirerende. Maria er et levende bevis på at man kan endre kurs midt i livet, og utrette hva man vil.

Jeg har gått på yoga hos Maria Fürst på Vinderen over et par år nå, og hun er helt fantastisk. Nå har hun også kommet ut med en brilliant bok jeg virkelig vil anbefale for både nye og erfarne yogier. Maria er avbildet i alle positurer med gode beskrivelser, og leder oss gjennom en vinyasareise man kun utøve hvor som helst, når som helst, bare man har en matte tilgjengelig.

Marias historie – kort fortalt
Jeg traff Maria for en del år siden, da hun jobbet som kulturjournalist og jeg som AD. Hun har alltid hatt en god penn, og er åpenbart talentfull i sin fartstid som journalist og senere redaksjonssjef i ELLE, dog innebærer en slik karriere en hel del deadline-stress. (Tro meg, jeg vet…).

«Effekten av yoga på Marias litt stressede kropp og sinn var så befriende at hun ble helt hekta.»

Da Marias skjebne ledet henne til å bli diplomatfrue i San Francisco, (byen hun beskriver slik: «- nærmest alle går rundt med en yogamatte under armen») ble hun omsider selv nyskjerrig på yoga, og meldte seg på en time.

Effekten av yoga på Marias litt stressede kropp og sinn var så befriende at hun ble helt hekta. Etter timesvis på timesvis som elev, og senere i teacher training hos diverse guruer, ble hun yogalærer. Hun har nå endt opp i et lekkert studio på Aviva på Vinderen, der hun daglig underviser egne klasser – og jeg er en av de heldige elevene hennes.

Med Maria føler jeg meg alltid i gode hender. Hun legger mye arbeid i å kartlegge elevenes skader og kapasitet, og tilrettelegger for en god time som er skreddersydd for hver og enkelt. Du kan lese mer om Maria og timene hennes her: mariafurstyoga.

Hvorfor valgte jeg yoga?
Det hele startet med at mannen min lokket meg med på et weekend work shop hos Maria, for å teste ut om yoga kunne være en kveldsaktivitet vi kunne drive med sammen. Vi har dessverre ingen andre felles idrettsinteresser. Han er alpinkjører og jeg liker studiotrening og rytmer. For meg har yoga alltid vært en fascinerende «idrett», men også litt skummel. Jeg vet jo selv hvor lite fleksibel jeg er, hvor vondt jeg har overalt, og balansen er totalt fraværende. Men det er nettopp derfor min smarte mann mente det ville være perfekt for meg. Hvis det er noe vi får godt bruk for i alderdommen er det en sterk kjernemuskulatur og mer flekisbilitet, for ikke snakke om alle fordelene med harmonisk indre helse.

Vi satte av en helg, der Maria kjørte one-on-one på oss. Hun kartla alle svakhetene våre, og la opp løpet deretter. Så terpet hun oss på øvelsene så vi gikk dem inn så riktig som mulig. Da vi så startet på kurset med de andre, følte vi oss ikke helt på vidda. Downward dogs og Chaturanga ble snart automatiske bevegelser, og solhilsene satt mer og mer for hver gang vi kom. Ikke lenge etter utviklet Maria repertoaret vårt med mer avanserte øvelser som ledet opp til et mål. Vi begynte å stå på hodet, eller hendene, og ta Kråka og diverse mer avanserte utførelser som skapte en seirende følelse.

YOGA
= flow mellom kropp og sinn

1. Fleksibel
Vi jobber kroppen mer tøyelig og fleksibel i tillegg til sterk. Knirkete ledd og stramme sener og muskler mykes opp. Dette kan redusere smerter og man føles mer smidig i bevegelsene da man trer lenger og lenger inn i øvelsen for hver gang. Trener man yoga regelmessig kan man faktisk bli overraskende myk. For folk som trener eksplosivt ellers, er det lurt å supplere med yoga for å ikke stivne helt. Dessuten setter yoga i gang enormt mange andre prosesser parallelt i kroppen med positiv effekt som jeg ikke skal våge meg nærmere utpå i dette innlegget. 

2. Sterk
Kjernemuskulatur i tillegg til de store muskelgruppene blir gjennomtrent. Tror du yoga er pysesport kan du tro om igjen! Det er hardt, og å ta planker i hytt og pine er kjedelig! Med yoga får vi fullt utbytte av både indre og ytre styrketrening, og det er langt morsommere med disse myke repetative øvelsene enn statiske planker som føles som tortur…

3. Stressfri
Den mentale biten er svært viktig i det hele. Man går inn i en slags meditativ tilstand der pusten har en stor rolle. Og det er ikke lov å ta med støy eller stressende tanker utenfra inn i yogarommet. Alt dette skal være forlates på utsiden av døren, slik at man kun fokuserer på der og daet. Tømme hodet, starte på en ny frisk med pusten, øyeblikket, tempelet (kroppen) og øvelsene. Er du stressa på jobb eller ellers, er yoga virkelig til å anbefale.

4. Meditert
Man avslutter med Savasannah (den beste delen) du har nå gjennomtrent kroppen og ujjai-pustet deg gjennom i 90 minutter, det er dags for at hele deg skal få slappe helt av til lærerens beroligende stemme. Ikke et fiber skal få lee på seg, og ingen uro skal få forurense din fredelig hjerne. En spirituell avslutning på hele seansen som gir deg en harmonisk indre ro man tar videre med seg ut i dagen og kvelden, og sprer positivitet til alle man møter på sin vei.

Yogaens 5 prinsipper:
1) Riktig kosthold
2) Riktig trening
3) Riktig hvile
4) Riktig tanker
5) Riktig pust

(Med «riktig» menes det som til enhver tid er riktig for DEG. Det er alltid en individuell nyanse.)

Mer yoga? Les om yogatur til Marokko her! 
Eller yogatur til Thailand her!

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply