Reise

…then we took Berlin

En dose historie, en dose kultur og en liten dose galskap.  Slik kan helgen i Berlin kort oppsummeres. Jeg har også en god porsjon entusiasme å dele med dere fra denne helgen! Vi har nemlig utfordret oss selv på noen områder vi overhodet ikke har vært borti før, og det har vært så gøy.

Ok, la meg starte med at vi er tre par som reiser på tur sammen, og vi tar sikte på årlig tradisjon. Vi startet friskt i fjor med nydelig kulturhelg i St Paul de Vence. Du kan lese mer om den turen her.

De fleste av oss en nok mer frankofile, men i år hadde vi lyst å være helsprø og reise et sted vi aldri hadde vært, så valget falt på Berlin etter noen runder innom det ene og det andre forslaget. Vi har alle hørt så mye om Berlin, og burde egentlig vært der for lengst!

Fredag
Vi reiste grytidlig fredag morgen med 07.10 flyet fra Gardermoen, og jeg trodde ikke mine egne øyne da det stod vi skulle lande i 9-tiden på morgenen. Går det virkelig så raskt over til Berlin? Jepp, det går på et blunk. Jeg var allerede begeistret.

Vi bodde på Kempinski Hotel Adlon. Det ble ikke feil, kan du si. Det deilige med hotellet var den store, freshe lobbyen vi konstant møttes i mellom slagene. Nydelig å sette seg hvor som helst og ta en kaffe eller drink mens vi ventet på følget. Rommene er romslige, sengene er digge, og frokosten er superb, men det tok en hel evighet å få frokostbord til alle! Dog skal det sies at bartenderne disket opp etter cravings på natterstid med popcorn og digge drinker så det monnet, så det trakk opp! Hotellet ligger ved Pariser Platz, rett ved siden av Brandenburger Tor.

Brandenburger Tor

Vi spaserer rundt og rekker ikke mye sightseeing, for vi må finne et lunsj sted vi kan sette oss ned og planlegge resten av helgen. Vi har vært travle og ikke fått satt oss helt inn i plan, så et møte må til.

Vi ender opp på en kafé som serverer ok chow, men det er ingen super høydare. Det er mer at vi endelig er i Berlin og tar vår første øl som setter stemningen på topp, og vi koser oss helt glugg med en lang deilig lunsj etterfulgt av en ny fortauscafé og noen flasker vin.

På kvelden skal vi innta et bedre måltid på et nøye utvalgt sted vi har fått anbefalt av Berlinkjennere. Restauranten heter Borchardt og er kjent for å være en av de trendy stedene for celebre og hippe gjester. Stedet er stappfullt til randen og minner om Theatercaféen. Belysningen er litt dunkel og det finnes ikke et eneste stearinlys i de hule lokalene. Ingen musikk, ingen myke møbler, kun akustikken til de pratende gjestene. Likevel er det noe ved stedet vi umiddelbart elsker.

“…en voldsom frykt skyller over meg i det jeg trår på brettet og balansen svikter. Flere av oss får litt småpanikk, men han fyren er så streng, at vi kan ikke tulle dette til.”

Som følge av alt for lang cocktail hour i favorittbaren på hotellet er vi en halvtime forsinket, og blir plassert på monkey class ved inngangsdøren. Det hjelper ikke at mannen min sier “nobody puts baby in the corner” – er du forsinket er det kun din egen feil…  Når dette er sagt så blir vi heldigvis ikke plassert i kjelleren, (det er visstnok 1. etasje som gjelder her.)

Maten er helt nydelig, og veier opp for det kjipeste bordet! Flere av oss bestiller (pinlig nok) norsk breiflabb med risotto og alt annet enn Snitzel. Det smaker himmelsk. Servicen er helt vilt bra, og det trekker opp med hyggelige kelnere som behandler oss som royale, enda vi bare er noen norske turister på tur som deiser nonchalant inn en halvtime for sent.

Borchardt

Lørdag
Det er opp alt for tidlig etter en svært hyggelig og sen night cap stund i hotellbaren, men vi kan ikke ligge på latsiden nå som vi endelig har kommet oss til Berlin – i dag skal vi utforske byen med alle sansene! Han ene i følget har en overraskelse til oss, så vi må alle være ferdig med frokosten kl 10.30, da vi skal være et sted kl 11. Jeg er spent som en unge, hva er det han gærningen har funnet på nå!

Ok, hold deg fast. Vi skal alle på guidet Segway-tour rundt om i hele byen. Det er er lattis og frykt på en gang – et øyeblikk vet vi ikke hvordan vi skal forholde oss til det hele. Ingen av oss har nemlig gjort dette før! Men vi MÅ jo prøve. Vi deiser inn en halvtime for sent, og Segwayfyren er dritsur! Dette lover ikke bra.

Vi innser at vi må begynne å ta oss sammen og komme tidsnok fra nå av. I lys av den ydmykende mottagelsen, må vi bare skjerpe oss og få til dette Segwaykurset asap. Jeg må innrømme en voldsom frykt skyller over meg i det jeg trår på brettet og balansen svikter. Flere av oss får litt småpanikk, men han fyren er så streng, at vi kan ikke tulle dette til.

Dum, dummere…

Checkpoint Charlie

Muren

Kulehull

Minnesmerket over Europas myrdede jøder

Vi ler mye underveis…

Det ender opp med sightseeing rundt om i Berlin i over to timer med tidenes guiding! Hva vi ikke har lært om Berlin, 2. verdenskrig, det tredje riket, DDR, Berlinmuren, Checkpoint Charlie, jødene, vest- og øst, demolition, arkitekturen, kunsten.

Mye latter, litt tårer og slalom mellom busser i tett trafikk seende ut som “dum dummere”. Herregud, så flinke vi er, og så sinnsykt festlig! Vi ender opp som bestevenner med guiden og er nesten fristet til å ha ham med på en afternoon øl. For en fantastisk dag dette har vært så langt! Dette anbefales!

Det er tid for lunsj! Vi har blitt tipset om at restaurantene på KaDeWe er must! Så vi ender opp i øverste etasje der bufféene står på rekke og rad og roper på oss. Vi mesker i oss nydelig lunsj etter den skrekkfryd-blandede reisen vi nettopp landet, og nyter et velfortjent glass med vin.

På toppen av KaDeWe

Noe shopping må deretter påberegnes. Men skrekken skal ikke slutte her. Etter sikksakk-kjøring blant tutende busser skulle man tro dagen allerede hadde fylt opp traume-kvoten, men den gang ei. Jeg setter nemlig skolissen fast i rulletrappen på KaDeWe og kommer meg ikke løs! Det handler om sekunder og foten rykker til noe voldsomt. Så: Flyvende i luften deiser jeg som en slegge hylende i bunnen av trappen skliende bortover på magen, eller rullende rundt… jeg klarer ikke huske denne delen. Altså…

Sjelden vært mer sjokkert og flau på en gang – de i følget vet ikke om de skal tørre å slippe latteren løs, eller ringe ambulansen. Jeg holdt jo strengt talt på å bli slukt opp av rulletrappen! Tips! Aldri løse skolisser i kjøpesenter!

Koser oss i baren på Adlon

Tid for siesta i favorittbaren etter en lang varm dusj! Etter så mye drama tidligere på dagen, og et par nær-døden opplevelser, skal vi nyte en solid helaften på et dødsbra sted som heter Grill Royal. Stedet er helt fullt til randen, og interiøret og belysningen, summingen av mennesker appellerer umiddelbart. Stedet ligger ved elven, og “Mission impossible”-skuespillere sitter på bordet ved baren. Stas.

Kos på Grill Royal

Maten tar ikke slutt, og igjen har tyskerne vist seg fra sin beste side. Servicen er altså helt upåklagelig! Vi blir disket opp for som konger, med rett etter rett etter rett. Østers, kjøtt som smelter i munnen, søtsaker du kan drømme om, og vinen… don’t get me started… Tommel opp for Grill Royal!

Berlin by night

Kvelden er enda ung, og vi må sjekke ut nattlivet i Berlin. Vi har blitt anbefalt et hyggelig sted å ta noen drinker. Må nyte siste kvelden og se Berlin by night.

Søndag
Vi har én halv dag igjen før vi skal tilbake til Oslo. Vi drar til det mer laid back området i Berlin; Prenzlauer Berg. Her går vi en nydelig søndagstur og nyter Øst-Berlins hippeste område der unge studenter og nyetablerte bor. Her kan man kan spasere til kaféer, kinoer og barer. Her finner du street art og små butikker (dessverre stengt på søndager). Etter anbefaling av en venn drar vi og lunsjer på Anna Blume. Vi nyter siste dagen blant folk, sykler og hunder med et gigantisk stykke gulrotkake.

Mye grafitti rundt om i Berlins gater

Konklusjon:
Berlin er stort. Faktisk den nest største byen i Europa, og det er mye å se og gjøre her! I utgangspunktet hadde forestilt meg at vi skulle sykle rundt til severdighetene, men det endte opp med Segway som var så praktisk og veldig gøy. (Fått helt dilla!) Du rekker nok ikke over alt du bør se og gjøre. F.eks. fikk vi ikke kommet oss opp i fjernsynstårnet på Alexander Platz, eller tatt båtturen i Berlins kanaler, eller tatt turen til kunststrøket med gallerier og spennende second hand butikker. M.a.o. byen kan definitivt oppdages i flere omganger.

Auf wiederzen, Berlin. Nå må vi hjem og se på Derrick og “2. verdenskrig i farger”.

10 plagg til høst-weekend i Berlin

Lag på lag på lag med skinn, fløyel, silke og ull kan man ikke ta feil med garderoben til Berlin. Husk hansker (for sykkel eller Segway), og en liten praktisk veske med plass til kun det nødvendige.

1. Vinrøde skinnhansker fra Tiger kr 999. 2. Ribbestrikket høyhalset fra Zara kr 229. 3. Sorte vide bukser fra Les Coyotes de Paris kr 2999. 4. Navy kåpe fra Arnie Says kr 4200. 5. Rutete bukser fra Rag and bone kr 2499. 6. Veske fra Cala and Jade kr 3299 7. Vinrøde støvletter fra Zara kr 1395. 8. Bluse fra Pia Tjelta kr 2499. 9. Skinnskjørt fra Ganni kr 3499.  10. Sorte sko fra Zara kr 699.