Helse Mat

Sukker detox kur Uke 4+

Jeg har nå passert 4. uke i min sukker-detox kur. Dette er spennende, for som jeg skrev har jeg reist til Thailand i en av disse 6 ukene jeg skal venne meg til å bli helt sukkerfri. Hvordan gikk det så å reise på ferie midt i et stramt sukkeravholdent program?! Det du ikke vet er at vi nå, siden første uke, har trappet opp fra null sukkerinntak til null hvit ris, pasta og potet, og mens jeg var borte forsvant jaggu melke- og gluteninnholdige produkter også.

Slik gikk det
På ferie i Thailand har jeg klart meg strålende uten dessert, Cola light og godteri. Normalt sett ville jeg bestilt meg en fast Cola light på stranden, minst to ganger daglig til lunsj og middag i tillegg til bøttevis med Singha og vin. Så ville jeg kanskje bestilt dessert hver dag, og spist søtbakst til frokost. Klart det, vi er på ferie og skal kose oss, right? Men saken er at munnen min og hjernen min koser seg, mens kroppen min sier nei takk. Melk drikker de sjelden i østen, så det var null problem! Det eneste er at de søter jo maten herfra til månen, så dette hadde jeg ikke full kontroll på, men synes det gikk veldig bra med de forutsetningene som var. Så… på denne ferien var jeg klart mer bevisst med maten jeg valgte, dog gikk det ikke på bekostning av kosen. Ikke snakk om at jeg reiser halve kloden rundt for å sulte! Men valgene var helt klart sunnhetsstyrte i forhold til tidligere, da jeg bare bøttet nedpå med alt av søtbakst og sukkerholdige leskedrikker uten å tenke meg om.

Frokostene bestod av av omelett, fersk frukt, vann og grønn te/kaffe hver dag. For å få bukt med sukkersuget er egentlig ikke fruktsukker lov i dette «programmet». Jeg vet, ganske strengt, men om vi spiser fruktsukker narrer vi visstnok kroppen til å tro at den trenger sukker, ergo det blir nærmest umulig å slutte hvis man ikke har en enormt god selvdisiplin. Hva angår ris og pasta og gluten er dette også kun «vomfyll karbs» som omgjøres til sukker, har jeg forstått Laila rett – så du kan tenke deg utfordringen: Ikke lett å velge mat på menyen i Asia om hvit ris er «no-no». Men, jo jeg spiste hvit ris (i færre mengder) og vi bestilte brun ris hvis de hadde. Dessuten drakk jeg vin som også inneholder sukker, men som tidligere nevnt er vi ikke helt gærne her. Noen synder er lov.

Så hva pokker skal vi spise da, når sukker, frukt, poteter, ris, pasta og melkeproduktene ikke er lov?
Har du peiling på kosthold, ernæring og matvarenes innhold, er det ingen sak for deg å være kreativ med menyen, men i mitt tilfelle måtte jeg ha et skreddersydd program å forholde meg til, og da går det lettere å eksperimentere med varierte måltider etter hvert. I begynnelsen er det veldig uvant å bytte ut maten du er så vant til å spise, men så går det seg til etter en stund.

FROKOST
Jeg spiser glutenfri havregrøt med kokosfett og bohvete, chiafrø og blåbær til frokost med vann og grønn te. Det føles godt, sunt og mettende, og det er superenkelt å smelle sammen på morgenkvisten.

LUNSJ
Jeg lager meg vitamin og næringsspekket smoothie til lunsj på morgenen mens grøten putrer, (denne er forøvrig full av alskens hemmelige proteiner og superfoods satt sammen av Laila, og metter nok for tre timer). Om tiden er altfor knapp kan lunsjen bestå av middagsrester i salaten som jeg tarmed meg på jobben, f.eks kyllingsalat, eller andre salater med nøtter og avokado, egg, skinke, etc, noen ganger er det glutenfritt brød, (smaker nydelig de fra bakeren) med pålegg, eller en digg omelett hvis det er helg… egentlig kan man variere med ganske mye, om man bare gjør researchen. En karaffel med sitronvann og kopper med grønn te (istedet for de utallige kaffekoppene) holder meg stabil i væskebalansen og gir meg den lille ekstra energien jeg trenger gjennom arbeidsdagen.

MIDDAG
Ingen sak. Her spiser jeg som normalt mer eller mindre, dog bytter ut hvit ris med enten chinoa eller brun ris, hvit pasta med grov pasta og poteter byttes ut med grønt. Unner meg noen poteter i ny og ne. Jeg spiser fremdeles kjøtt, fisk og fugl om hverandre, men salatene blir mer og mer kreative og mettende.

Hvordan går det med betennelsene?
Jeg har slitt med svært vonde betennelser i hoftene, og har gått på kortisonsprøyter og smertestillende. Det var ingen av disse som fikk helt bukt med smertene, dette er også hovedmotivasjonen til at jeg meldte meg på kurset. Jeg innså at jeg måtte slutte med mine dårlige kveldsvaner som innebar å sette meg ned foran tv’en med godteri, potetgull, dipp, oster, vin, sukker og snadder hver eneste kveld hele uken gjennom. Det sier seg selv at det ikke er rart smertene fikk meske seg skikkelig, dessuten ble jeg lat, og tanken på å trene ble pes, og å gå en tur var uutholdelig. Målet mitt er å kunne trene som normalt smertefritt, slik at helsa forbedres på eldre dager. Ikke gøy å bikke 45 men føle seg som en 80 åring.

Hva er resultatene av det hele per idag?

  • Jeg kjenner jeg føler litt avsky for både sukker og melprodukter. Jeg har droppet søte frokostblandinger, og byttet ut melk til mandel- eller soyamelk. Etter at jeg kuttet ut mel føler jeg at det kjennes litt lim og klumpete i magen når jeg feks spiser en croissant. (Gomlet i meg to på flyet og kjente det godt i flere timer etter…)
  • Jeg føler meg mer opplagt, frisk og renere i kroppen
  • Jeg sover bedre! Halleluja. Ikke helt i mål om å sove en hel natt, men om hoftene blir bra vil jeg endelig være der jeg skal være.
  • Jeg har naturligvis gått ned i vekt. Nå er ikke jeg en som går så veldig drastisk verken opp eller ned i vekt, men hvis man er av typen som lett legger på seg, vil jeg tro dette er en super kur om man er motivert av slikt
  • Jeg er gladere og kan gå flere timer uten å bli utmattet, altså blodsukkeret er mer stabilt, så jeg sitter ikke og dupper av i et sett
  • Huden er spenstig (drøss med anti-oxidanter i inntaket her), så jeg har skyhøye forventinger til resultatene fremover (:

Alt i alt er jeg veldig glad for denne opplevelsen og åpenbaringen, og jeg kan konstantere med 100% sikkerhet at jeg har endret mine tanker om sukker og næringsløse matvaner.

Siste oppdatering vil komme etter siste kursdag.

Ha en nydelig dag (:

Dette blogginlegget var opprinnelig publisert på heddabrodtkorb.no

meg-strand3

meg-strand2meg-strand

 

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply