Familie Reise

Påsketur til Mauritius

Bon soir! Vi har nettopp returnert fra tidenes påsketur til Mauritius. For et vakkert eventyr!

Jeg hadde aldri vært på Mauritius før, men har hatt det på bucket listen i flere tiår. Drømmen gikk i oppfyllelse nå i påsken. Vi reiste ned tre familier på tur til et av de fineste resortene jeg noensinne har satt mine kaninlabber på. Altså… makan til idyll! Vi var 6 voksne med tilsammen 8 barn på et spenn fra 7 -14 år.

REISEN NED
Reisen ned gikk veldig fint selv om flyturen var lang. Det var kun den siste timen i bil som gjorde oss litt kvalme. Heldigvis lander man i samme tidssone, så man slipper den verste jetlagen og “tekoppen”-svimmelhetsfølelsen i flere dager. Du sover deg helt fin til morgenen etter.

Gardermoen – Amsterdam
Amsterdam – Mauritius
1 time bil (forhåndsbestilt)

VAKRE MAURITIUS
Selve Mauritius er jo bittelite! Kun en liten vakker øy ute i det indiske hav. Her snakker de fransk, og menneskene er vidunderlige, vennlige og sjarmerende. Du kan lese mer om Mauritius her.

Så, hva finner man på ellers, på en 2000 kilokvadratmeter stor øy? Det finnes muligheter til å komme seg rundt på oppdagelsesferder, enten via taxier som står klare utenfor resorten hele dagen, eller båter som også er svært lett tilgjengelige. Alt jeg kan si er at vi rakk ikke kjede oss et øyeblikk.

HOTELLET
Vi bodde på The long Beach Resort, som lever opp til navnet. Stranden er en av de lengste på resortene rundt omkring, og den tar helt pusten fra deg. (Sjekk Instagram ) .

Rommene var virkelig romslige og fine. Vi er jo fem i familien vår, så vi fikk en to-roms med to bad, to TV’er og terrasse. Tiper vår leilighet var på 45 kvm. Fra å være vant til å nærmest sove oppå hverandre med masse sand på laknene og armer og bein daskende rundt i fleisen på tidligere resorts, fikk vi stor plass, og alle hadde hver sin seng. Helt nydelig opplegg. Og servicen! Vi har aldri vært med på lignende. De disket opp i hytt og pine og ringte for å sjekke om vi var fornøyde. Riktig så imponerte er vi over det hele at dette alene definitivt lokker oss tilbake.

Resorten er enorm, men diskret. Selv om den er fullbooket, føles det ikke slik. Bygningene er lave slik at den oppleves lite prangende. Men du må ha med deg kompass, for det er lett å gå seg vill her. Det tok meg 8 dager å finne veien til leiligheten vår (jeg overdriver ikke!), men fikk heldigvis god hjelp av barna da de voksne hadde gått seg lei av å peke ut veien for meg.

Da vi gikk måneskinnsstur rundt resorten (som tok sin tid…) oppdaget vi flere forskjellige steder man kan rigge seg til på dagen. Du har bassengområdet for barn, infinitypool kun for voksen (honeymooners), flere strandsoner med enten stoler, senger, saccosekker, aktivitetsområder, stille-områder, barområder, gressområder… hengekøyer, eller din egen terrasse, altså… where to begin!

MATEN
Maten var også nydelig, og variert. Vi hadde 5 restauranter og to barer å velge mellom. Vi valgte all inclusive, så det var bare å mate på, men det er så og så sulten man blir i varmen. Er i ettertid skuffet over at jeg ikke klarte å presse på med enda litt mer mat. Men ok. De to andre familiene hadde begge vært på resorten tidligere, så de hadde forhåndsbooket langbord til alle familiene alle dagene. Helt fantastisk opplegg, å bare komme til dekket bord på forskjellige restauranter hver lunsj og middag.

AKTIVITETENE
Dette stedet er perfekt for både barnefamilier, nygifte eller single, og har masse å tilby til alle og enhver i form av vannaktiviteter, treningssenter og tennisbaner, for ikke å snakke om deilig spabehandlinger, eller et slag golf for deg som er glad i det.

Hver dag enten seilte vi hobie cat, surfet eller kjørte “tube” og parasailing på omgang. De som ville chille fikk ligge på digge sacco sekker og skravle, mens de skuet utover lagunen som er helt trygg uten farlige havstrømmer. Fra parashutsene høyt oppi lufta kunne barna skue både havskilpadde og “stingray” i havet. Helt magisk.

Nesten alle benyttet også treningsfasilitetene hver eneste dag, i state of the art treningssenter med tilhørende tennisbaner. Passet det ikke med trening, dro vi på spa og fikk en solid bodyscrub, facial eller massasje. Så du kan si det slik, det er alltids noe å finne på!

UTFLUKT MED APER OG KOKKER
Vi tok sjøveien på to utflukter – på den ene turen bestilte vi et heldags opplegg som var helt nydelig! Vi fikk taxitur til en havn, båttur med sjåfør hele dagen ink. apesafari, fossefall og snorkling.

Senere ble vi fraktet til en hemmelig strand der vi ble servert hjemmelaget lunsj tilberedt med ytterst gjestfrihet av to lokale “kokker”. Ferskvarer fra sjøen, hjemmelaget kylling og nybakt pizza på grillen. Det bugnet av delikatesser, og vi kunne ikke kost oss mer i skyggen av palmetrærne med en kald øl.

Det er nok av folk som går rundt og tilbyr disse ekskursjonene, så du trenger ikke løfte en finger for å arrangere noe som helst, og de koster ikke all verden.

UTFLUKT UNDER VANN
En annen morsom greie vi gjorde var “Under Water Walk”. De kjører deg til en slags “flytebrygge uti sjøen et sted, så setter de en svær glassbolle på hodet ditt med en slange som stikker ut. (Føler som du er en figur i Donald… eller, det føles som om du er Donald). I det de fester blyloddbelter rundt livet vårt og skal til å trekke oss ned til havets bunn én etter én, og du ser alle barna dine og vennene dine forsvinne med kun spor av bobler på vannskårpa, and it’s your turn next!… det er da du korser deg.

Men så. Sammen på havets bunn subber vi lydig og nærmest hypnotiserte rundt, med store gullfiskboller på hodet, og mater fiskene med hendene våre. De nibler i vei, blide og stirrende, disse stripete skapningene. Da kjenner jeg på et aldri så lite aha-øyeblikk. Det er jo egentlig helt utrolig at vi var i snøfylte Norge for et par dager. Og nå? Vi er bittelitt utenfor den lille prikken på kartet på andre siden av kloden. Akkurat der er vi, liksom. På havets bunn med familien og vennene våre – bare oss og fiskene. Ganske utrolig.

KONKLUSJON
Jeg har rett og slett ikke annet å si enn at denne reisen går inn i topp resortopplevelser, og det er verdt at det svir litt på pungen for alt man får igjen for investeringen. Vi komme til å leve godt og lenge på disse minnene, og det er garantert ikke siste gang vi reiser hit!

Innlegget er ikke sponset, og var opprinnelig publisert på heddabrodtkorb.no.