Reise

Mammas i Milano

Ciao bellas! Da har vi nettopp landet fra vakre Italia. Snakk om å ha gledet seg til jentetur… noe av det beste jeg vet – og for en fin tur det var. Her er historien om fire venninner som reiste til Milano for en lenge etterlengtet GOW (“Girls only-weekend”)!

Denne gangen har vi vi lært en hel drøss om hvordan man kan skikkelig drite seg ut på både det ene og det andre i forkant av en reise – og ikke minst underveis. Vi pleier å være helt rå på koordinering og planlegging av turene våre, men vi må alle ha vært litt fulle da vi bestilte reisen. (I alle fall svært travle alle mann!) Men til tross for en del bloopers i forkant og underveis, (feks. booking av fly, hotell og restauranter på feil helg uten at noen av oss enset noe som helst…!) vil jeg si jeg er stolt av hvordan vi taklet det hele på strak arm, og reisen leverte så salig til forventningene!

Torsdag morgen gikk flyet fra Gardermoen til Malpensa, og vi landet ca i 14-tiden. Det gikk knirkefritt å komme seg på et flytog til sentrum, og hotellet vi bodde på hadde perfekt location meget sentralt i byen.

Hotellet vi bodde på heter Hotel dei Cavallieri. Det er ikke det mest moderne hotellet du kan finne, men perfekt beliggenhet med en nydelig takterrasse som vi nøt godt av etter shoppingen. Dessuten var frokosten superbra! Til tross for verdens mest bråkete aircondition, sov vi som babyer alle mann – på gode puter!

Fra takterrassen på hotel Dei Cavallieri

Det er ca 15 år siden jeg sist var på jentetur i Milano, og jeg må innrømme jeg ikke husker stort annet enn at maten og vinen var fantastisk, samt en hel del designerbutikker. Denne gangen fikk vi sett byen fra alle vinkler, og Milano er virkelig en flott og koselig by, i tillegg til å være Europas nummer én shoppingmekka. Det er her du drar hvis du virkelig skal på shopp-a-thon eller vil la tårene renne til nydelig opera på en av verdens mest berømte operahus La Scala.

“I skrivende stund er det økoangst, knekkebrød og tomatsuppe som står på menyen for resten av uken.”

Bare å sitte på fortauskaféer og beskue innbyggerne er en attraksjon i seg selv. Vi norske jenter kan pynte oss fra topp til tå, men likevel føle oss som de budeiene i forhold til de elegante, nette Milaneserne som sprader grasiøst forbi.

Vi ser gasellelignende, skyhøye toppmodeller og 80 år gamle moglis med knallrød leppestift og nylagt hår, som alle og enhver rocker 12 cm’er uten å blunke. Giiiirlfriend… respect!

Og mennene; petite med halvlang fjærklipp med karamellskjær på tuppene, ser  sharpe ut i det siste innen solbriller og tettsittende dresser med touch av høyvann. Forbi oss durer de rundt i Bentleys og Jaguarer – smørsangere, Roberto Cavalli-lookalikes med veskehunder på armen, og Danny DeVitos med modeller ved sin side.

Ok, så hva gikk dagene til? Vel, som du kanskje leser mellom linjene, så shoppet vi oss sinnsykt glade alle mann, og i skrivende stund er det økoangst, knekkebrød og tomatsuppe som står på menyen for resten av uken.

Varemagasinet La Rinascente ble vi godt kjent med kan du si…

Men, når det er sagt var vi også vandrende turister i Milanos sjarmerende brosteinsbelagte gater også. Brera er et kjempekoselig område med smale smug og små søte butikker å utforske – kan minne litt om Barcelona. Vi snuste på italienske parfymer, og lyttet til fiolinmusikk mens vi nøt den beste kaffen i verden. Vi hadde så flaks med været også. 23 grader og sol midt i oktober!

Italiensk gelato… oh la la

Disse frister overalt…

Vi snuser på eksotiske italienske dufter

La Brera er superkos med små søte butikker

På kveldene er det også nok å gjøre, det spørs helt seg hvor du legger lista. Turen er over for denne gang, men jaggu ikke siste gang vi drar hit. Dette ga mersmak!

Stedene vi var, og hvor fornøyde vi var med disse:

Maio restaurant / lunsj ***
Oh yes! Dette er deilig lunsjstop etter en solid runde shopping, men ta gjerne først et lite glass champs i østersbaren mens du venter på bord. Det er tjåka fullt her og et veldig populært sted, forståelig nok. Nydelig utsikt rett på Duomoen høyt oppe i på takterrassen på vårt nå lommekjente varemagasin La Rinascente.

Maio: Litt ventetid i helgene, men verdt ventingen!

Maio på toppen av varemagasinet La Rinascente med utsikt rett på duomoen. Et glass iskald hvitvin etter shoppingen er et must!

Al Fresco / lunsj *****
Ok, nå snakker vi koselig lunsj i det fri! Absolutt elsker dette stedet – og de måtte kaste oss ut! Denne frodige hagen, maten, vinen! Atmosfæren er formidabel. For ikke snakke om god service. Kan tenke meg middag her er helt villt! Her kommer vi garantert tilbake.

Al Fresco leverer!

Nydelig hage, mat, vin og selskap på Al Fresco

Il cestino – La Brera / middag ***
Vi ble anbefalt denne mer laid back rustikke restauranten av hotellet og dro på denne første kvelden. Rutete duker og snev av turistfeel. Bestill østers til forrett og kjøtt til hovedrett hvis du skal ha en garantert positiv opplevelse. Meh! Tommel ned for pastaen og pizzaen! Men herregud så herlige mennesker som jobbet der. Topp stemning, service og mye gestikulering. Tips! Ikke gå med stiletthæler… brosten alert!

Casual cool med utadvendte servitører i trange smug på Il Cestino

Dette gjør oss veldig glad…

Convivium – La Brera / middag ****
Denne hadde vi aldri planlagt å spise på, men vi gikk forbi flere ganger og drømte og fantaserte om at vakker dag måtte vi jo teste dette! Da reservasjonen vi opprinnelig hadde gikk i vasken, var dette et fantastisk hyggelig alternativ, og griseflaks at de fikk klemt oss inn på en fullbooket lørdag. Supert, lekkert lokale, nydelig mat og service. Her hadde jeg tatt med familien og svigers og feiret et eller annet.

Convinium: Continentalt og klassisk. Her vil du tilbringe kvelden med dine nærmeste med god rødvin til nydelig mat.

Just Cavalli Milano / middag ***
Wow, snakk om panterglam og flashy, fargesprakende atmosfære. Sexy dyreprint og pasteller uber alles. Maten var typisk “clubbing food”- ikke bra nok for å være i italia, spør du meg, og ikke bra nok for prisen, men besøket var verdt moroa. Helaften kom på ca 1000 kr per pers, dette var mao den dyreste middagen vi hadde på hele turen. I forhold til norske priser er ikke dette katastrofe. Folk er der åpenbart for å se og bli sett. Klientell: modeller og sugardaddies som ligner på Roberto Cavalli. Antrekk: Skimpy lårkort og skyhøye hæler. Ute er det nattklubb. Har du bikka 40, glem det! Det er russetreffstemning og allsang, not for us…! (Dessverre) Og! Forresten… billigste club-bordet kommer på 4 laken, og det er det ikke verdt! Meh…

Just Cavalli: Her tar du den helt ut og glammer opp i eksotiske omgivelser mens DJ’en står og spinner

Armani Privé / nattklubb ****
Vi kastet oss inn i en taxi etter en mislykket møte med Cavallis nattklubb. Armani Privé var litt mer i vår gate. Comfort is key. Ikke søren om vi skulle stå ute og henge i mørket med en gjeng tenåringer. Endelig en litt mer classy joint med et mer diskret klientell, men fremdeles kjente vi ikke helt foten her. Er vi over clubbing?

Ellers tips på restauranter i Milano vi ikke rakk å oppleve:

Carlo e Camilla – dette stedet klarte jeg å booke dagen etter vi dro hjem… så vi har det tilgode! Men ifølge sikre kilder er dette et must sted, så hasta la vista for sure, baby!

La Brisa – nok en nydelig anbefaling vi ikke fikk til. Hadde vi dratt med mennene, så hadde denne vært en sikker romantisk vinner. Ser sabla bra ut, og neste gang kommer vi!

TIPS!

• Ta med gode sko når du skal vandre rundt, det blir mye gåing i løpet av en dag.
  • Skal du dele seng med venninnen din er ørepropper en redning… Vi har sjelden sovet bedre.
  • Vi trodde ikke vi trengte en eneste euro på turen, men ta ut cash til taxi – de er ikke helt opp til par på den digitale hverdagen. En stakkars taxifyr måtte spandere reisen på oss… veldig flaut, og siste gang det skjer!
  • Vær nøye med å passe på at damen i butikken noterer ned riktig passnummer på tax free papirene, ellers kan du risikere og ikke få igjen en krone!
  • Taxi til flyplassen lønnet seg for oss denne gangen, det kostet oss 300 kr mer tilsammen delt på 4 pers. Det var nemlig marathon i byen, og turen til flytoget hadde tatt evigheter. Greit å sjekke.
  • Spar penger god tid i forveien, du kommer garantert til å gå på en shoppe-smell eller to…

So long, Milano!

PS! Er du interessert i å vite hvordan det går med en vennehelg i Berlin? Følg med i neste uke…