Familie Reise

California roadtrip: Monterey – Santa Barbara

Hei igjen dere. Da skal vi videre på vår ferd ned den vakreste kystlinjen i hele USA, nemlig Higway 1 fra San Francisco til Monterey. Vi har nettopp pakket sakene og forlatt leiligheten i San Francisco, og er klare for nye eventyr. Her er reiseruten:

Kapittel 1: San Francisco
Kapittel 2: Monterey/ Carmel/Big sur/ Morro Bay / Santa Cruz / Santa Barbara

Kapittel 3: Los Angeles
Kapittel 4: San Diego

KAPITTEL 2: MONTEREY – SANTA BARBARA – Den pittoreske kystlinjen!

Reiserute: Bil ned Highway 1 så langt vi rekker før veien er stengt, deretter inn på H101 (innenlandsruten)
Bosted: Hyatt Regency Monterey / Masterpiece hotel, Morro Bay / Castillo Inn at the Beach, Santa Barbara
Transport: Lincoln SUV
Opphold antall dager: 3
Pakketips: Casual / lag på lag og gode sko / badetøy /strandkjole

Dette er dette hva vi skal gjennom disse dagene:
(* = grader av tommel opp)
Dag 1:

• Liten stroll i Half moon bay **
  • Innom Pescadero – et gudsforlatt sted som tatt ut fra tv-serien «Walkers» og lunsje på Duartes Tavern som har eksistert i over 100 år*
  • Spasere ned Santa Cruz boardwalk
  • Rolig kveld med middag på hotellet i Monterey **

Vi har cruiset oss ferdig i San Francisco og setter kurs mot på Highway 1 i retning Half Moon Bay. Alt jeg husker herfra er en gammel raritetsbutikk med drømmefangere og diverse indianereffekter, men vi finner den ikke igjen. Vi driver litt hvileløst rundt i Half moon bay «sentrum» før vi ender opp på den halmåneformede stranden som er hovedattraksjonen her. Den er virkelig halvmåneformet, og den er så fin!

Videre på veien tenker vi at vi må google oss frem til et lunsjsted midt mellom San Francisco og Monterey, og lander på Duartes Tavern i Pescadero. Det må jo være topp!, tenker vi… Bortsett fra den gangen jeg var på jentetur gjennom Nevada ørkenen har jeg adri sett et mer «Walkers«lignende øde landsby. På denne tiden er mannen min og jeg er helt besatt av tv-serien The walking dead, så vi forventer at det skal dukke opp zombier rundt hvert hjørne her i Pescadero.

Det lille tettstedet minner nemlig om slike steder vi ser på TV, der det gjerne sitter en gammel og loslitt skulende fyr og spytter skrå fra gyngestolen mens en haltende gatehund piler forbi, and that’s it! Et øde landskap med svært få mennesker i sikte, og ikke en eneste butikk. Det er nesten så vi føler vi ER i serien, og det er for godt til å være sant. Men restauranten er full, så det er tydeligvis her det skjer.

Det er på tide å komme seg til Santa Cruise. HC (mannen) har store forventninger til surfesjapper og diverse, men det hele blir litt magaplask når alt vi ser er turister og karuseller over hele linja. Beklager å si det, men i vår bok er Santa Cruz nå blitt Santa Loose. Det lille vi får med oss er altså denne masete boardwalken som tuter og blinger for harde livet, og videre utforskning frister altså ikke. Vi kjøper oss en is og en t-skjorte, og kaster oss sidelengs inn i bilen alle fem.

Det er bare å komme seg til Montery som vi skal utforske i morgen. Neste bosted er Hyatt Regency. Vi har ingen forventninger til dette stedet i det hele tatt, annet enn at sengene skal ha plass til alle fem på et vis. Barna får nyheten om at alle tre skal dele en queen size, og jeg hører sukk og gisping, tendenser til klagekor. Men, vi er på road trip, og litt ubekvemt og trangt her og der må vi regne med, så sånn er det!

Hyatt Regency er riktignok et kjedehotell, men det leverer. Her er til og med basseng og golfbaner. Stedet er fresht, så vi er alle enige om at bookingene så langt har vært en suksess. Ikke mye vi rekker å gjøre på kvelden her, så barna får bade og vi slapper av på hotellets fasiliteter, tar oss en bedre middag og nyter et godt glass vin i vakker solnedgang.

I morgen er det opp i otta for å oppleve alt Monterey har å by på, så reise videre gjennom Carmels «17-mile-drive» og videre langs Big Sur til neste overnatting i Morro Bay. Fremdeles er det kjølig i luften på kveldene, så det er bare å kle på seg skjerf og jakke.

Den vakre halvmåne formede stranden i «Half moon bay».

Vakker natur langs kysten

Pescadero

Fargerike boardwalk i Santa Cruise

På stranden i Santa Cruise

Dag 2:

• Monterey Bay Aquarium**
  • Lunsj på Cannery Row (Monterey)*
  • 17 Mile Drive Carmel (Must! Se på sjøløvene og vakre utsiktspunkter)***
  • Pebble Beach i Carmel (Amaze!)***
  • De søte smurfehusene i Carmel langs sjøen***
  • Big Sur (Breathtaking sceneries)***
  • Lang detour pga veiras på Highway 1, setter oss ca 4 timer bak, oopsy.
  • Pizza til å spise i bilen i Carmel

Vi ankommer Masterpiece hotel ca kl 23

Hummerrisotto på Cannery row

Vi er tidlig på´n og gleder oss til å saumfare Monterey og senere Carmel. Vi starer med en hel halv dag i det kjente akvariumet Monterey Bay Aquarium. Gøy for store og små. Men når vi skal gå Cannery row, får vi litt tbt til Santa Cruise, og føler oss veldig turistete – det er ikke helt høydare. Likevel gjennomfører vi etappen med små turer innom souvenirsjapper. Vi kjøper enda flere t-skjorter og småting til barna, og lunsjer deilig sjømat på Cannery Row etter en aldri så liten runde med «Glow in the dark» disco minigolfturnering. Dog skal det sies at lunsjen er nydelig. Jeg kan ikke huske at sjømaten var så god, men den vart virkelig deeeilæ sjø’!

Jeg har gledet meg stort til 17-mile -drive’n, jeg husker jeg elsket Carmel sist gang jeg var her for mange herrans år siden, og den lille kjøreturen er fremdeles opp til par. Denne turen har flere utsiktspunkter og små stoppesteder der du blant annet kan se på sjøløvene bjeffe av full hals på knausene sine. (Veldig stas for dyreglade barn og dyreglad mor). Naturen og omgivelsene er vakre! Når du så kommer inn til den nydeligste stranden, Pebbles beach, må du stoppe og trekke havluften inn i lungene og føle sanden mellom tærne. Stranden er råfin, men det koster det hvite ut av øyet å bo her…. (For ikke lenge siden gikk et av husene for svimlende 27 mill dollar…)

Vel vitende om at Highway 1 har rast ut et stykke borti høgget og veien er stengt, kjører vi på langs Big sur, den helt magiske snutten der blant annet Sharon Stone sitt hus i Basic Instinct lå. Santa Lucia fjellene stiger brått opp fra Stillehavet og skaper en dramatisk scenografi hele veien over den lange broen. Når vi når enden av strekket og har trosset flere advarsler om at veien er stengt, ender med en aldri så liten ekstratur på et par timer tilbake til Carmel.

OK, så vi må kjøre hele veien tilbake, men vi får akkurat med oss solnedgangen, og det er et magisk øyeblikk vi bare må stoppe og nyte. Vi må komme oss innenlands på Highway 101 og kjøre på mens barna sovner med halvspiste pizzatykker i fangene for å rekke hotellet i Morro Bay før midnatt.

Masterpiece hotell er et av de billige hotellet på hele turen, og det merkes… (Hvis du husker rommet til Bruce Willis i Pulp fiction…) Her leter du IKKE etter sokkene under sengen for å si det slik. Men vi har i det minste fått en ekstraseng så barna slipper å dele en queen size. Og vi kniser litt i kor allemann, det ER gøy å leve litt «farlig». Tenk om det kommer en zombie inn døra midt på natten, liksom, eller noen skal rane oss.

Glow in the dark minigolf

Monterey Bay Aquarium

På sjøløvesafari

Carmel by the sea

Fra 17-mile-drive

Kidsa på pebbles beach

Pebbles beach babies

Vakker mann og vakker utsikt

#denfølelsen Når du går tom for bensin in the middle of nowhere og det er én bensinstasjon på 30 mils omkrets…

Dag 3:

Ok wow, det ble verdens lengst kjøretur, og mor måtte sitte og klype og daske far på ryggen hele veien til Morro Bay så han ikke skulle sovne bak rattet. Det vi også gikk glipp av som jeg ikke hadde fått med meg, var at vi kjørte forbi Hearst Castle. Hadde gledet meg til å stikke innom og se dette, men de andre virket ikke så preget av å ha gått glipp av denne severdigheten, så ok, noe må vi ta igjen neste gang.

Madonna Inn – dette hotellet må du se #onlyinamerica

Madonna Inn, maksimalisme på det ytterste!

Herlig strutsefarm, et koselig lite avbrekk fra kjøreturen

Strutseeffekter på strutsefarmen

Denne morgenen skal vi da videre til Solvang på lunsj (jeg vet… det ultimate turistfella), men vi måtte liksom bare innom og se et stykke Danmark midt i California. Og så sannelig… det er fascinerende hvor dansk det er, men da vi spurte noen innfødte om det faktisk bodde noen dansker der, eller om folk bodde i disse kulissaktige husene i det hele tatt, så joda.. de bodde der de. Bare det i seg selv synes vi var litt gøy. Solvang minner nemlig om Legoland, bare uten legoen. Og hvis du tenker på å lunsje der… hm, velg ditt sted med omhu. Liker ikke si dette, men jeg har aldri smakt verre burger… Du kan lese mer om Solvang her.Så det var Solvang, men på vei ned til Solvang stoppet vi først på dette hotellet! Madonna Inn. Helt crazy hotell ved motorveien, og du kan lese mer om Cowboyen som startet hele moroa i linken. Men har du sjansen, så er det skikkelig bløtekakefest å oppleve dette stedet. Ikke lenge etter Madonna Inn ser vi skilt til en strutsefarm der barna kan mate strutsene. Det koster 1$ eller noe per matfat, så vi må jo så klart det! Dessuten solgte de masse kule strutseeffekter om man er interesse i slikt.  Nå kjenner vi det er på høy tid med litt soling og avslapning etter en uke med mange opplevelser. Vi gleder oss skikkelig til å komme frem til Santa Barbara, sjekke inn på hotellet og legge oss langflate i sanden.

Santa Barbara

Hotellet vi bor på heter Castillo Inn at the beach, og vi har fått et lite ekstra rom på rommet vårt med plass til eldstemann. Men ekstrarommet ser ut som en glattcelle, så jeg kan med hånden på hjertet si det ikke er det koseligste stedet jeg har sett. Dog var personalet veldig behjelpelige og søte, så hotellet kan anbefales, og det ligger rett ved stranden og et steinkast unne den «beste» restauranten i Santa Barbara (i følge personalet på hotellet), nemlig Toma.

Hadde det ikke vært for overtrøtte små barn og urinlukten fra vegg til vegg teppet på restauranten så hadde dette vært en nydelig kveld. Maten var absolutt god, og stemningen topp. Men vi hadde bare bittelitt uflaks den kvelden.

I morgen tidlig pakker vi sakene og reiser til Los Angeles i tre hele dager! Følg med…

Ps! Fikk du ikke med deg første kapittel av familie roadtrip i California? Her kan du lese det.