Kultur Reise

En helg i Provence med venner

Gode venner, kunst, mat, og sol – alt man trenger for en fullkommen voksenhelg
Blir aldri lei av Provence og Cotes de Azur. Ei heller av en lenge etterlengtet tur med gode venner. De rustikke omgivelsene og det fantastiske landskapet rammer inn helgen så optimalt. Vi er i zen omgitt av kunst, kultur, historie, mat og vin. Skravling og latter i solen. Lange turer. Pittoresk scenografi fra en svunnen tid. Innom utstillinger og smale brostensbelagte gater. Mer vin, mer prat, mer latter. Kvalitetstid med skjønne kvalitetsmennesker. Ren nytelse for sjelen, og en så herlig avbrekk fra en ellers så travel hverdag. Reisen går til vakre Sør-Frankrike med to vennepar. Vi har alle et mål for øyet: Å bare leve i nuet og nyte livet på sitt beste.

Det hele starter en grytidlig fredag sent i mai. Vi reiser med morgenflyet så vi kommer frem til hotellet ved lunsjtider. Vi har booket oss inn på et av Provence mest sjarmerende og typisk franske hoteller: Colombe d’or i den lille landbyen Saint Paul de Vence – som ligger midt mellom Nice og Antibes, et steinkast nordover. Hotellet er en absolutt perle, og svært kjent blant kulinarisk- og kunstinteresserte fra verden rundt. Hotellet har vært familiedrevet siden 1920, og i dag er det 3. generasjon Roux som driver stedet som har huset mange store navn i kunst- og underholdningsverdenen, deriblant Picasso, Chagall, Miró, Matisse, Léger – som tilbrakte flere fuktige kvelder og netter på dette stedet og betalte med kunst for mat og husly. Les mer om den fascinerende historien om Colombe D’or her.

Livets bekymringer og stress er pakket helt bort for helgen. Vi snuser på lavendel, rosmarin, bordeaux-viner, og beundrer kunstverkene til de største i historien i en av de eldste middelalderbyene i Sør-Frankrike. Vi kan formelig se Marc Chagall på gatehjørnet med en liten absint shot på innerlomma. Det var nemlig her han bodde, i vakre Saint Paul de Vence, og tanken gjør meg litt star struck og får meg til å lure på om han satt her… eller gikk der… gikk jeg nettopp i hans fotspor? Hotellet vi bor på er verdenskjent for kunsten de stiller ut, og man kan beundre verkene overalt.

Helgen blir til mer eller mindre av seg selv. Vi slurper i oss østers, og vi nyter deilig vin og levende musikk mens vi fantaserer om å bosette oss her nede på våre eldre dager. Tilbringe pensjonist-tiden i rosérus mens vi spiller boule. Vi nyter vennskap og kjærlighet. Og i det hele tatt luksusen det er å få barnevakt en helg og rømme litt fra A4 livets ansvar og plikter, og kun gjøre akkurat det som passer oss, for ikke snakke om tylle i oss bøttevis med vin, døgnet rund – parce que nous le méritons! (Fordi vi fortjener det!).

«Vi slurper i oss østers, og vi nyter deilig vin og levende musikk mens vi fantaserer om å bosette oss her nede på våre eldre dager.»

Fredag
Det flyter rikelig med mat og drikke allerede i det vi lander ved lunsjbordet på Colombe D’or, og det passer oss så midt i blinken etter en lengre reise. På denne turen er målet rett og slett bare å kose seg glugg, og skru seg helt av. Derfor har vi kun planlagt måltidene og tar alt annet helt på sparket. Like borti hugget pågår filmfestivalen i Cannes, så det florerer av bransjefolk både her og der, og midt oppi det hele treffer vi venner som representerer Norge, gøy!

En liten spasertur opp i høyden finner vi muséet Fondation Maeght der hovedutstiller er Penck. Kullturelt påfyll: Check! Vi tar en spasertur før vi er tilbake til hotellet for en liten høneblund. Det er tross alt svært anstrengende å spise lunsj i flere timer og deretter se på kunst…

Middag med live musikk
Middagen i kveld inntas på det fantastiske stedet La petite maison i Nice. Maten smaker nydelig og vi har vår egen lille trubadur-gjeng som spiller opp stemningen så salig utover kvelden. Vi lar oss rive med, og klapper og synger vilt. Senere på kvelden kommer Charlotte Casiraghi løpende inn med papparazzi hakk i hel, og da går det helt i ball for the swinging brothers, som spiller opp til de hotteste hitsene. Det er full take off på alle in da club, og lille frøken fysrstinnepike har ikke sjans.

Lørdag
Lørdag etter frokost bestemmer vi oss for å ta en spasertur rundt Cap Ferrat, der vi starer fra vest og skal ende opp på lunsj på det herskapelige hotellet Grand Hotel du Cap Ferrat (som befinner seg helt syd på Cap’en). Turen er ca 5 km lang, og en helt fantastisk vakker og pittoresk rute. SÅ til å anbefale! Det er nødvendig å gjøre unna spaserturen  før lunsj og innen x antall inntatte glass musserende, og uten barn. Ruten er nemlig ikke for folk med høydeskrekk, eller klatreglade barn – det er som å vandre langs et stup kilometer på kilometer langs havet, så det er nok spenning å være voksen og balansert…Vi starter ved Jardin Ephrussi de Rotschild (se kartet), og ender opp på Grand Hotel du Cap Ferrat der vi må leske strupene med en velfortjent iskald brigg.

I det vi kommer frem til hotellet, er alt så vakkert at jeg må stoppe opp og trekke pusten. Men antrekket stemmer ikke. Hvor er Chaneldrakten når du trenger den… De franske kvinnene er så flotte og stylede, med dandert hår og pene i klærne. Jeg føler meg straks veldig norsk og typisk turist som kommer dassende rett fra stranden.

I Frankrike er de tres chic i klesveien, men livsnytere som de er, har de aldri hastverk hva gjelder måltider. Vi følger tradisjonen og sitter til bords i timesvis. Helt til det faktisk er på tide å bli hentet, så vi kan dra hjem og skifte rett til middag. Siden vi nå bor så fint, vil vi spise på hotellet i kveld.  Denne kvelden blir også sen og meget fuktig, og jeg begynner å vurdere om jeg må legges inn på rehab ved hjemkomst. Hente seg inn
Det er søndag, og vi har hele dagen til disp. Jeg kjenner at det er på tide med en solid dose D-vitaminer, så jeg legger meg ved bassenget mens de andre vandrer rundt i Antibes. Dagen er helt nydelig, det er flere timer til vi skal rekke flyet, så vi kan nyte dagen og gjøre akkurat hva vil vil før hverdagen snart er et faktum.

Søndag kveld tar vi siste middagen på en liten kneip i Saint Paul, det er neste så vi må rulles til flyplassen. Da er vi så til de grader tilfreds og fornøyde. Denne turen skal vi leve lenge på.      Au revoir, St Paul!

10 gode ting å ha med til Saint Paul de Vence

1. Stråhatt fra H&M kr 99. 2. Lang mønstret kimono fra Zara kr 599 3. Bok om La Colombe d’or fra Amazon.com. 4. Gode joggesko fra  Balenciaga, (Net-á-portér) kr 5450. 5. Supersøt jumpsuit med volanger i lin fra Zara kr 399. 6. Sexy pudderrosa semskede sandaler fra Alexandre Birman kr 5285 (Net-á-portér). 7. Rustrød bikini fra H&M kr 149 per del. 8. Strandbag i strå fra H&M kr 199. 9. Gullforgylt armbånd fra Isabel Marant kr 2130 (Net-á-portér). 10. Digge såler fra Weightsoles kr 499 fra Apotek 1.